جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 18:34   1     


ورود به صفحه اصلی سایت گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان.. ثبت درخواست استخدام در گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان ثبت سفارش در گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان ثبت تبادل لینک در گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان

چاپ مقالات علمی تخصصی

این مجلات علمی تخصصی داخلی، معمولا وابسته به برخی سازمانها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می کنند و نویسندگان متعدد این امکان را دارند تا حاصل پژوهش های خود را برای چنین ژونال ها ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد ردیف مجلات یا ژورنال های اغلب داخلی در سطح علمی تخصصی، این است که در اغلب موارد و نمونه هایی که می توان بدان ها رجوع کرد، اصولا امتیاز و مجوز، سند و یا اعتبارنامه علمی را از ارگانهای مربوطه همچون وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی حتی حوزه علمیه کسب نکرده اند. لذا حاصل نشرشان، تنها در راستای نوعی اطلاع رسانی در رشته های تخصصی بوده و بعضاهدف از چاپ مقالات در آن ها می تواند در ردیف تولید انگیزش دانشجویان و پژوهشگران نوپا باشد.

مجلات علمی تخصصی خارجی مجلاتی هستند که برخی از نمایه های بین المللی مانند CABI، EBSCO, DOAJ, Ulrich's Periodical Directory, Inspec, Compendex و ... دارند. در این خصوص نیز می توان گفت، فهرست مشخصی برای این قسم از ژورنال ها در قیاس با تقسیم بندی های حرفه ای و تخصصی که در برند های دیگر علمی در سطح دنیا برای علوم قایل هستند، وجود ندارد.


وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، در ردیف مجوزهای نشریه ای، دو گونه از آنها را برای نشریات علمی در نظر گرفته است.

  1. نوع نخست آن را نشریات مبتنی بر برندینگ معتبری زیر نام علمی - پژوهشی تشکیل می دهند؛

  2. نوع دوم آن را نشریات سطح پایینی نسبت به علمی - پژوهشی، یعنی علمی - ترویجی، شکل می دهد.

فهرست بسیار بلند این نشریات در تارنمای وزارت علوم تحقیقات و فناوری نهاد ریاست جمهوری، زیر نام نشریات معتبر داخلی قابل دسترس است.

در مجامع علمی کشور، از جانب صاحب نظران دانشگاهی و حتی دانشجویان، این فهرست ها و تقسیم بندی های وزارت علوم، خوبی های و بدی هایی نیز دارد.

خوبی های این نوع مجلات یعنی علمی پژوهشی و علمی ترویجی، در چه نکاتی نهفته است:

  • نخست) بی گمان در جمیع جهات ارزش و وزن موثرتری دارند. چه در مصاحبه دانشجویان دکتری و حتی مقاطع پایین تر که دعوت به مصاحبه نیازمند عبور از صافی گزینش علمی هست. و حتی در ارتقای رتبه اساتید و نهایتا در قالب تهیه رزومه علمی و دانشگاهی نیز بیشترین نفوذ امتیازی را دارند.

  • ب) آنقدر اندک هستند، که نهایتا صرفا پژوهشگران برتر و مقالات منتسب به ایشان، می توانند به سلامت از معبر داوران مجلات عبور کنند.

ظرفیت های از دست رفته، در قبال سیاست های مشتمل بر حفظ این نوع مجلات یعنی علمی پژوهشی و علمی ترویجی، در چیست؟

  1. یک) شمار مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی بیشتر تشابه به کورسویی دارد تا بستری مناسب برای نشر دیگر دانشجویانی که همچنان امکان چاپ مقالات خود را نیافته اند. بماند سالیان متمادی است که روند دانشجویان تحصیلات تکمیلی سیری صعودی را تجربه می کند. یعنی دانشجویان مشتاق برای چاپ مقالات، بی پاسخ مانده است.
  2. دو) حق نشر و امتیاز ویژه این مجلات در محدوده مدیریتی دانشگاه ها است. در ادامه همین مانع، شاهد دانشجویانی هستیم که دستشان به هیچ بستر مناسب علمی از بابت نشر پژوهش های خود، بند نیست. دانشجویانی که از قضا، در دانشگاه ها و مراکز علمی مختلفی می توان ردپایی از آن ها یافت. همچون مراکز دانشگاهی علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور و اغلب قریب به اتفاق دانشگاه های آزاد اسلامی.
  3. سه) رقابت زیاد برای چاپ مقاله و ارزش مقاله برای امتحان دکتری باعث ترافیک در نحوه پذیرش و چاپ مقالات شده است.
  4. چهار) بسیاری از دانشجویان که شروع به کار کرده‌اند و مقاله آنها به طبع ضعیف تر از مقالات دانشجویان مقاطع بالا است نمی توانند شانسی برای چاپ مقالات خود به عنوان شروع کار داشته باشند.
  5. پنج) بسیاری از دانشجویان علاقه مند هستند کارهای کلاسی خود را به چاپ برسانند تا بدین ترتیب انگیزه‌ای داشته باشند برای ارتقای معلومات خود و افزایش کیفیت مقالات تالیفی خود. اما این نشریات چنین اجازه‌ای در اختیار این دانشجویان قرار نمی دهد.

بنابراین ما بر آن شدیم تا با همکاری چند دانشگاه، نشریات علمی ــ تخصصی راه بیندازیم. مجوز چنین فصلنامه‌هایی از جانب هر دانشگاه صادر می‌شود. یعنی نشریات علمی ــ تخصصی زیر نظر وزارت علوم نیستند و در لیست نشریات وزارت علوم قرار ندارند بلکه وزارت علوم مدیریت آنها را به دانشگاه‌ها واگذار کرده است. فصلنامه‌های علمی ــ تخصصی یک مرتبه پایین‌تر از علمی ترویجی محسوب می‌شوند و چاپ مقاله در آنها برای چند دسته از دانشجویان اهمیت دارد:

  • دسته اول: کسانی که پایان نامه ارشد خود را دفاع کرده‌اند و احتیاج به دو نمره نهایی دارند. اگر آنها در مقالات علمی تخصصی مقاله چاپ کنند، بین ۷۵/ تا ۱/۲۵ به آنها نمره تعلق خواهد گرفت. البته این امتیازدهی کاملاً به نظر امور پژوهشی هر دانشگاه بستگی دارد بنابراین قبل از اقدام برای چاپ هر گونه مقاله‌ای، با امور پژوهشی دانشگاه خود مشورت کنید.
  • دسته دوم: کسانی که در مصاحبه دکترا شرکت می‌کنند، چاپ مقاله در فصلنامه‌های علمی تخصصی حدود نصف نمره علمی پژوهشی نمره دارد. از آنجایی که در مصاحبه دکترا ممکن است حتی چاپ یک صفحه در یک روزنامه، دانشجو را در برابر رقبایش پیش بیندازد، مقالات علمی تخصصی ارزش خود را نشان می‌دهند.
  • دسته سوم: دانشجویانی که علاقه‌مند هستند کارهای کلاسی خود را به عنوان شروع کار تحقیقی چاپ کنند. در بیشتر کشورهای دنیا چنین فضایی برای دانشجویان مقاطع پایین وجود دارد و ما در نشریات علمی ــ تخصصی چنین فضایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهیم.
  1. دریچه یکم: اساتیدی که قصد ارتقاء در دانشگاه و کسب امتیاز لازم برای دانشیاری و یا استادی را دارند، فصلنامه‌های علمی تخصصی برای آنها نمره‌ای ندارد.
  2. دریچه بعدی: مجوز هر نشریه از دانشگاه متفاوتی می‌باشد. وقتی می خواهید مقاله خود را برای نشریه‌ای ارسال کنید حتما به مجوزهای نشریه و محل چاپ آنها توجه کنید.
  3. دریچه بعدتر از بعد: دانشجویان و اساتید ارجمند به سلیقه خود می‌توانند انتخاب کنند که آیا می خواهند مقاله آنها الکترونیکی باشد و یا چاپی. اگر الکترونیکی مدنظر آنها است، فایل مقالات آنها از سایت قابل دانلود خواهد بود. اگر می‌خواهند مقاله آنها چاپ شود، باید در ایمیلی که می فرستند ذکر کنند و در قسمت بالای صفحه اول، بخش سامانه پست مقالات، آدرس پستی دقیق خود را ارسال کنند.
  4. دریچه آخر: از آنجایی که بیشتر مجوزهای صادر شده از دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد می‌باشد، بابت داوری، چاپ و پست مقالات هزینه از دانشجویان و اساتید گرامی گرفته می‌شود و این هزینه کاملاً با هماهنگی دانشگاه است. البته از همه نشریات هزینه گرفته نمی‌شود و این بستگی به نوع نشریه و میزان همکاری ما با آن نشریه دارد. اما معمولاً چاپ مقاله در نشریات علمی ــ تخصصی دانشگاه‌های دولتی یا هزینه‌ای ندارد یا هزینه آن بستگی به تصمیم مدیران مسئول نشریه دارد. بنابراین قبل از اقدام به ارسال مقالات، اگر هزینه چاپ برای شما مهم است، از طریق ایمیل بپرسید که آیا نشریه مد نظر شما هزینه می‌گیرد و مقدار آن چقدر است.
ورود به صفحه اصلی سایت گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان.. ثبت درخواست استخدام در گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان ثبت سفارش در گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان ثبت تبادل لینک در گروه مشاورین پژوهشی پژوهش ساوالان

پژوهش ساوالان

Savalan Research -SINIGH -

Official website : WWW.SELCO.IR

Call us : (+98) 02166003007

Call us : (+98) 02155402501

Call us : (+98) 09128391688
Call us : (+98) 09305740756
Call us : (+98) 09305740761
E-mail : selcoir.mails@gmail.com
Website Admin : info@selco.ir
Yahoo ID : selcoir.mails@yahoo.com