شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 22:03   0    3296 


اصول و قواعد نگارش پایان نامه:

به واسطه درخواست بیشمار عزیزان مبنی بر نحوه صحیح نگارش استاندارد یک پایان نامه یا رساله علمی، این مطلب را خدمت شما بزرگواران و مخاطبان محترم و محترمه شرکت تحقیقات و مطالعات "پژوهش ساوالان.." و سایت "سلکو"، تهیه کرده ایم. منتظر نظرات شما هستیم. انتهای همین صفحه پیام بگذارید.

میان خیل عظیمی از مخاطبینی که با بسیاری نیازهای خاص خود پای در فضای وهم انگیز صفحاتی از جنس تارنما یا صفحات تحت وب می گذارند، می تواند یک مورد از موارد متعدد آن ” شما ” باشید. شما که گفتیم مفهوم خاصی دارد چراکه ارتباط سخن ما موضوعی است که استخوانبندی این نوشتار را مشمول می شود. سطوری که محوریت مباحثش، ” پایان نامه ” خواهد بود. چیزی که سربرگ همین صفحه را نیز به خود اختصاص داده است.
هدف از ” شما ” یی که در بالا اشاره کردیم، خضور اکنونتان است. حضور در صفحه ای که بسیار مخاطب دارد. و ترافیک بازدید آن نیز در طول سال چشم گیر و مسوولیت زاست. این آمد شد ها نشان از نیازی آشکار دارد که کاربر را بین تارنما های گوناگون که در تلنباری از تبلیغات در مفهوم ” پروپوگاندا ” سعی در اغواگری داشته و جذب مخاطب، به هر طریق ممکن را هدف نخستین خود می پندارند.
موسسه « پژوهش ساوالان »، با ادعای متخصص بودن در امر « پژوهش »، می خواهد شما سرور گرانقدر را، از برای این قبیل مشکلات راهی بخشیده و آسودگی خیالتان را سبب ساز شود.
روشن است، نیازی که کاربر را به صفحه ای با این ساختار راهنمایی کرده است، نشات گرفته از احساس نیازی از جنس کارهای اداری یا آکادمیک می باشد. چیزی که مسولیت آفرین، سنگین، وزین، ساختاری، نظام مند، حجیم، زمان بر و شاید آینه تمام نمایی از شخصیت علمی شما را به صحنه کشاند.
در ادامه قصد داریم امر نگارش یک رساله یا پروِژه آکادمیک/دانشگاهی را برایتان با نکاتی ممکن، تشریح سازیم.

برای تعریف یک پایان نامه، ابتدا باید بدین نگریست که موضوع و حوزه درخواستی، کدامین علوم را در دامنش، گرفتار آمده. آیا علوم انسانی است، علوم فنی مهندسی است، حوزه علم هنر را شامل می شود، یا تجربی است.

در گام بعدی، از نحوه نگارش رساله های این سرشاخه های علمی(مقصود کلیه علوم است. این نحو گفتمان بیشتر به جهت ادبیاتی بودن نگارش تارنما است) در چارت کاری که «پژوهش ساوالان» مشخص ساخته است را، با هم به بررسی خواهیم نشست.

نکته :
نظری یا حوزه نظری بودن غالب تحقیق های ” علوم انسانی ” نقطه تمایزاش در قیاس با علوم پوزیتیویستی(علوم پایه، فنی مهندسی و تجربی) خواهد بود. همین نکته در زمان، ایضا در هزینه و حجم کار تاثیر نخستین اش را خواهد گذارد.

آنچه در نگارش یک پایان نامه باید دانست!

مراحل و پلن یک پایان نامه صحیح سازمانی و دانشگاهی

  • تنظیم جمیع کار درسه فصل کلی است.

  • رساله برای قالب ریزی علمی – اصولی خود، در ابتدای کار نیازمند مشخص کردن، عنوان رساله خود است.

  • گام بعدی مضاف کردنچکیده ، بر اساس معیار مشخص خواهد بود.(حداکثر 250 کلمه. هر رساله برحسب موسسه / دانشگاه، محل استقرار و … که دارد می تواند در نسبت با این معیارها متغییر باشد. که همگی این موارد، از قبیل ارتباط پروژه با کدام یک از موارد فوق، هنگام نگارش آن، به شیوه مطلوبی در نظر گرفته خواهند شد.)

  • بعد از افزودن عنوان و چکیده نوبت می رسد به، گام دیگری زیر ناممقدمه ” . جملگی هر آنچه تا بدین حال افزودیم، موارد ملوظ شده ای است که تا پیش از آغاز فصول یک رساله بایستی لحاظ شوند.

  • فصل نخست، مشتمل برکلیات مباحث مطروحه خواهد بود.

  • فصل نخست، مشتمل برگفتار اول ، هدف اتخاذ شده برای نگارش پایان نامه خواهد بود.

  • فصل نخست، مشتمل بر گفتار دوم ، پیشینه تحقیق ی که می بایست، بعد از بررسی در خصوص کارهای مشابه یا مجاری ای دیگر برای پاسخ دادن به این نوع پرسش ها می تواند کمک حال باشد، فصل مربوط، سازماندهی ای منطقی گردد.

  • فصل نخست، مشتمل برگفتار سوم ، روش کار و تحقیق هست. قبل از آغاز پروسه نگارش امر رساله نویسی، باید نسبت به چگونگی قوام یافتن و طرق احتمالی پیشبرد کار هماهنگی های لازم با استاد راهنمای خود کرده و بدین ترتیب مسیر را روشن تر سازید.( مثال : ممکن است رساله ای برحسب موضوعی که در آن کاربست شده است، نیازمند بهره گیری از شیوه/مدلپرسشنامه ای باشد. مشخص کردن این گزینه ها از باید های امر نگارش یک رساله محسوب می شود.)

  • فصل دوم، مشتمل بر، بدنه اصلی کار است. آوردن همه مقدمات لازم برای به اثبات رساندن یک فرضیه / مفروضات احتمالی و یا تلاش برای ابطال و ابطال پذیری( روش مورد استفادهکارل پوپر ” آلمانی، از بزرگترین فیلسوفان علم سده بیستم) فرضیه پیشنهادی/ موجود در خصوص موضوع رساله.

  • فصل دوم، مشتمل بر، گفتار اول خواهد بود.

  • فصل دوم، مشتمل بر، گفتار دوم خواهد بود.

  • فصل سوم، مشتمل بر، نتیجه گیری است.

  • فصل سوم، مشتمل بر، پیشنهادها است.

  • فصل سوم، مشتمل بر،پیوست ها است.

امید است با مطالعه این بخش از نوشتار ما که در بالا با زبانی الکن، اما مسوولانه به معرض نمایش گذاردیم را، پیشه خود قرار داده و در راه سبزی گام برداشته، تا گل وجودتان، گلستان ایران زمین را عطراگین تر گرداند. و در سایه ترنم روشنی بخشتان، سرچشمه زلال علم را با دستان مهربانتان نثار بر این مردمانی از جنس خورشید گردانده و آینده نیکشان را از هم اکنون خوشایندتر سازید.

شرکت «پژوهش ساوالان»
// CompanySavalan Research“//

SELCO.IR