');

سوالات آزمون تاسیس انتشارات

سوالات آزمون تاسیس انتشارات؛ سوال 1. تدوین استراتژی‌های کلان مؤسسه انتشاراتی را نام ببرید؟ استراتژی شناسایی و انتخاب پدیدآورندگان، ویراستاران و آثار ایشان/ سفارش آثار و گزینش آثار

سوالات آزمون تاسیس انتشارات؛ سوال 1. تدوین استراتژی‌های کلان مؤسسه انتشاراتی را نام ببرید؟ استراتژی شناسایی و انتخاب پدیدآورندگان، ویراستاران و آثار ایشان/ سفارش آثار و گزینش آثار

ثبت سفارش سفارش پایان نامه
درخواست استخدام سفارش پایان نامه

یک‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ | 23:02  0 نظر   1673 بازدید


سوالات آزمون تاسیس انتشاراتسوال های آزمون تخصصی اخذ مجوز انتشارات

سوال 1. تدوین استراتژی‌های کلان مؤسسه انتشاراتی را نام ببرید؟

استراتژی شناسایی و انتخاب پدیدآورندگان، ویراستاران و آثار ایشان/ سفارش آثار و گزینش آثار

استراتژی های مجموعه سازی و هویت بخشی به آثار

استراتژی های مربوط به شکل دهی هویت سازمانی، برندسازی، طراحی ها و ..

استراتژی های مالی، اقتصادی، قیمت گذاری و ..

استراتژی های بازاریابی (Marketing) و فروش

استراتژی های همکاری با شبکه اجتماعی فعال و موجود از سایر دست اندرکاران صنعت نشر

ناشر می تواند اثرگذین (منتظر و کنش پذیر) یا ناشر اثر آفرین ( مبتکر یا کنش گر) باشد

سوال 2.شناسایی و ھم آوری ارکان کارآفر ینی در صنعت نشر را نام ببرید و شرح دهید؟

فرد (عامل)

فرصت

منابع

فرد یا عامل شکل دهنده یک کسب و کار در صنعت نشر ترکیبی از موجودیت، خصلت ها، ایده ها و سایر ویژگی های آن می باشد.

فرصت های موجود در محیط می تواند از نوع تشخیصی (Recgnized.o)، خلق (Create.o) یا کشف (Discover.o) باشد.

منابع شامل سرمایه های مالی، سرمایه های انسانی، دانش (Dispersed Information)، (Scientific knowlege)، تجارب و مهارتها، شبکه اجتماعی و ارتباطی و .. می باشد

سوال 3. شناسایی و انتخاب فرصت های موجود در صنعت نشر را نام ببرید؟

فرصت هاي تشخیصی (Recgnized.o)/ سمت عرضه و سمت تقاضا در محیط وجود دارد.

فرصت هاي خلق (Create.o)/ سمت عرضه یا سمت تقاضا در محیط وجود دارد.

فرصت هاي کشف (Discover.o)/ سمت عرضه و سمت تقاضا در محیط وجود ندارد.

سوال 4. گام های تولید اثر را نام ببرید ؟

تولید فرهنگی:

مشارکت در سیاست گذاري، برنامه ریزي، شناسایی، سفارش یا گزینش آثار، شناسایی و ارزیابی پدیدآورندگان و ویراستاران، معماري و مهندسی کتاب، تولید محتوا براي آثار و براي روابط عمومی، ویرایش، نمونه خوانی و همراهی در نظارت بر چاپ تا پایان تولید اثر و ..

سوال 5. ساختار سازمانی دفتر نشر خود را توضیح دهید؟

مدیر مؤسسه انتشاراتی: مسئول دفتر/ مشاوران مالی، حقوقی و..

واحد منابع انسانی/ واحد مالی و اداري/ واحد بازاریابی (Marketing)/ واحد تولید/ واحد فروش/ واحد انبار و توزیع کالا

واحد تولید شامل: تولید فرهنگی/ تولید فنی و هنري/ تولید چاپی و الکترونیکی

سوال 6. درباره قانون نظام صنفی چه می‌دانید؟

مجموعه قوانین و مقرراتی است که وظایف، حدود و حقوق افراد و واحد های صنفی را معین می سازد.

سوال 7.واحد صنفی را تعریف کنید؟

واحد صنف: عبارت است از هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت و یا وسیله سیار و توسط فرد یا افراد حقیقی با اخذ پروانه کسب دایر شود.

سوال8.تعریف صنف چیست؟

صنف: آن دسته از افراد صنفی که طبیعت فعالیت آن ها از یک نوع و جنس باشد، یک صنف را تشکیل می دهند (تولیدی وخدمات فنی / توزیعی وخدماتی)

پروانه کسب: پروانه کسب مجوزی است که طبق مقررات برای شروع و ادامه کسب و کار به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص و یا وسیله کسب معین داده می شود.

اتحادیه: شخصیتی حقوقی است که از افراد یک یا چند صنف که دارای فعالیت یکسان یا مشابه هستند، پس از ثبت در وزارت بازرگانی تشکیل می شود.

سوال 9.دو مورد از وظایف فرد صنفی را بنویسید؟

فرد صنفی: هر شخص حقوقی یا حقیقی که در یکی از فعالیتهای صنفی (اعم از تولید، توزیع، تبدیل و ..) به عنوان صاحب حرفه، خدماتی را به مصرف کننده عرضه کند، فرد صنفی شناخته می شود.

افراد صنفی موظف هستند قبل از تأسیس هر نوع واحد صنفی، نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند.

اخذ پروانه کسب برای مشاغل تخصصی و فنی مستلزم اخذ پروانه لازم از مراجع ذیربط است.

هرگاه شخصی بخواهد فعالیت صنفی را شروع نماید، ابتدا باید به اتحادیه مربوط مراجعه و تقاضای خود را تسلیم و رسید دریافت کند.

سوال 10.دو مورد از وظایف و اختیارات اتحادیه را بنویسید؟

ارائه پیشنهاد برای تهیه، تنظیم یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب و انواع پروانه های لازم برای مشاغل، به مجمع امور صنفی

اجرای مصوبات: بخشنامه های هئیت عالی نظارت و کمیسیون نظارت که به اتحادیه ابلاغ می شود.

ارایه پیشنهاد درباره امور اصناف به مجمع امور صنفی

صدور پروانه کسب

ابطال پروانه کسب و تعطیلی محل کسب طبق مقررات و اعلام آن به کمیسیون نظارت و..

سوال 11. 4مرحله از مراحل تولید فنی _ هنری را بیان کنید؟

تولید فنی - هنری:

تطبیق اثر تولید شده با دستورالعمل ها، راهنماها، نمادها، نشانه هاي لازم و آماده سازي براي حروف نگاري، جدول ها، نقشه ها، نمودارها، طرح ها، تصویرها و سایر ارکان بصري و همراهی در نظارت کیفیت فنی و هنري چاپ و نشر آثار و..

تولید چاپ الکترونیکی:

تبدیل صورت نهایی اثر به متن چاپ شده روي کاغذ یا حامل هاي الکترونیکی به صورت کتاب، جزوه یا انواع دیگر و پیگیري امور از مقدمات چاپ تا پایان صحافی و ..

سوال 12. 4مورد از عوامل تاثیرگذار در قیمت کتاب را نام ببرید؟

تعداد صفحات کتاب/ نوع کاغذ/ سایز کتاب یا قطع کتاب/ تعداد رنگ های بکار رفته در چاپ/ نوع چاپ/ نوع صحافی/نوع بسته بندی/ ترابری

سوال 13. تفاوت و شباهت قطع رقعی و وزیری را از لحاظ فرم‌بندی و کاغذ مصرفی بیان کنید؟

شباهت: از نظر تعداد صفحه در یک فرم ( عدد فرمی) برای هر دو رقم 16 لحاظ می شود.

تفاوت: از نظر کاغذ پیشنهای نیز به ترتیب وزیری 70*50 و رقعی 60*45 در نظر گرفته می شود.

از نظر ابعاد به ترتیب وزیری 23*16 و رقعی 21*14 محاسبه می شود.

سوال 14. ابعاد دو سایز اصلی و استاندارد کاغذ و نام متداول آنها در بازار را نام ببرید.

قطع خشتی با ابعاد 22*22 با کدام یک تولید می‌شود؟

انواع کاغذ ( گلاسه، تحریر، بالک، ایندربرد، کرافت)

تحریر: 100*70 / 90*60 و در گرماژ 50، 55، 60، 65، 70، 75، 80، 100، GSM 120 ارایه می شود.

کاغذ و مقوای گلاسه: 100*70 / 90*60 (سایزهای خاص) و در گرماژ 80، 90، 100، 113، 118، 135، 148، 170، 200، 250، 280، 300، 350 در نظر گرفته می شود.

کاغذ روزنامه: به صورت های رولی و با عرض هایی از 70 تا 110 سانتی متر و گرماژ متنوع از 60 تا 250 گرم تولید می شود.

قطع خشتی با ابعاد 22*22 با کاغذ پیشنهادی 70*50 و با کاغذ گلاسه تولید می شود.

سوال 15. کتاب رحلی جلد شومیز با 176 صفحه چند فرم صحافی دارد؟

F=176/8=22

22+1+10=33

سوال 16. ویژگی اصلی ابزارهای متعلق به ما در فضای دیجیتال چیست؟

ابزارهایی که ما انتخاب می کنیم چه محتوایی را و در چه زمانی، به چه شکلی و به چه کیفیتی نشان بدهیم یا از آن صرف نظر کرده و نشان ندهیم.

شامل: تارنما/ وب سایت، فروشگاه اینترنتی متعلق به کسب و کارمان، سامانه پیامک، سامانه ایمیل، سامانه فکس برخط/ اینترنتی یا آنلاین

سوال 17. ابزارهای تحت کنترل ما چه کمکی به فرآیندهای بازاریابی دیجیتال ناشران می‌کنند؟

شرح: ابزارهایی هستند که علارغم تعلق نداشتن به ما، در عین حال این اجازه را به ما می دهند که محتوای مرتبط شخص خودمان و یا کسب و کارمان را با بستری که در اختیارمان گذاشته اند، منتشر کنیم. و ما صرفا در حد نشر محتوای خودمان می توانیم مدیریت نیم بندی را داشته باشیم. چراکه ممکن است محتوای دیگری را بدون اجازه ما در کنار محتوای متعلق به ما نیز پخش یا گنجانده شود حالا در قالب تبلیغ و ..

مزایا: با همه کاستی هایی که دارند می توانن تسهیل گر مسیر سخت ما در موفقیت کسب و کار نوپای ما باشند تا بتوانیم سریعتر محصولاتمان را به نمایش گذارده و کسب منفعت کنیم.

مانند شناخت مخاطب، شناخت نیاز، بستر تعاملی و ارتباطی با مخاطب. خاصه اینکه به عنوان ناشر می توانند ما را از بند فرایندهای پیچیده، سخت و زمانبر برهاند تا تمرکزمان بیشتر به واحد تولید فرهنگی انتشارات خود معطوف کنیم و سعی کنیم محصول خوب و با کیفیت و بازارشناسی مطلوبی عرضه کنیم. یعنی عرصه فروش را در بسترهای موجود با حسایت کمتر صعه صدر بیشتر پی گیر باشیم.

شامل: پلت فرم ها و مارکت پلیس ها، کانال آپارات، کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام، تبلیغات اینترنتی ما

سوال 18. فرمت‌های دیجیتال کتاب کدامند، در حال حاضر در بازار ایران چه اپلیکیشن‌ها و سایت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند؟ کدامیک بهترند؟ چرا؟

فیدیبو، دیجی کالا، فروشگاه آنلاین کتاب، قاصدک، آسان کتاب، آدینه بوک، ایران کتاب، باهوک و ..

کتاب بزرگسال قابلیت دیجیتال شدن و صوتی را دارند اما قطعا در خصوص کتاب کودک ترجیحمان لمس فیزیک کاغذ توسط کودک خواهد بود. لذا سرمایه گذاری برای تبدیل اثر کودک به فرمت صدا و دیجیتال عملا شکست خورده خواهد بود.

نسخه های دیجیتال و به شکل پی دی اف امروزه بیشترین تاثیر و خروجی مالی را دارند. خاصه اینکه در شرایط کنونی کرونا ویروس، می توان این شتاب را بیشتر حس کرد.

عملکرد:

نسخه پی دی اف را همراه ایندیزاین در اختیارشان قرار می دهیم.

صوتی هم یا خودمان تهیه و ضبط آن را بر عهده می گیریم و بعد اقدام به پخش می کنیم؛ که پلت فرم هایی مانند فیدیبو بدون ایجاد انحصار در پخش می تواند گزینه خوبی باشد.

نوین کتب گویا هم هست که خودشان صوتی می کنند و 50/50 قرارداد مبندند. البته مالکیت نسخه صوتی را به نام خودشان ثبت می کنند و در بسترهایی همچون نوار، فیدیبو و .. نشر می کنند.

انتخاب ما: طاخچه/30% به 70% قرارداد می بندند. البته کشش متقاضی در این پلت فرم در حد فیدیبو نیست. با اینکه فیدیبو متقاضیان زیادی دارد اما انحصار کتاب و مسایل درصد و سهم از کتاب شاید اندکی ما را محتاط می کند که اگر اثر ما روزی به سمت دریچه های بین المللی گام بردارد ما با دیگر حق بازگشت به گذشته و مطالبه انحصار فروش را نداشته باشبم. یعنی بواسطه قراردادهایی که با امثال فیدیبو بسته ایم.

پس طاخچه منطقی است که به خاطر چندرگاز پول هر قراردادی را منعقد نکنیم. نوار هم در دوران کرونا رشد خوبی را داشته است.

سوال 19.بهترین استراتژی برای یک ناشر در آغاز فعالیت کدام است؟ سایت بزند؟

فروشگاه ایجاد کند؟ با سایت‌های موجود همراهی و همکاری کند؟ چه استراتژی مناسبی توصیه می‌کنید و چرا؟

از آنجا که مشکل ساختاری ما در ابتدای فعالیت در حوزه کسب و کارهایی مانند نشر، سایت زیبا نیست، عدم ارتباط پایدار و مستمر با مخاطب واقعی است.

لذا داشتن سایت قطعا در بدو ورود به کسب و کار نشر تهیه تارنمای مستقل نخواهد بود. حتی وردپرس یا جوملا که مبتنی بر زبان برنامه نویسی باز هستند هم نیاز نیست.

از آنجا که کار ما دقیقا تولید محتوا است، ولی به جهت عدم توانمندی در تولید محتوا برای محتوای تولید شده خودمان، اغلب عملکردمان ناکارآمد است.

از طرفی ناشرهای مهم هم بعد از خلق سایت متعلق به خودشان، همچنان بازدید قابل توجهی ندارند.این یعنی داشتن سایت مستقل فی نفسه ارزش نیست؛ بلکه نحوه خروجی گرفتن از یک امکان و بستر باید مهم تلقی شود نه الزاما تاکید بر مالکیت یک بستر و فضای خاص.

سایت ساز قابل توصیه هست. از بابت هزینه بسیار اندک و کاربری آسان آن، و با چیدمان منوها و مطالب متفاوت خواهیم توانست سایت به نسبت مطلوبی را برای خود تهیه کنیم.

دست کم یکسال با این بسترهای اشتراکی مثل سایت سازها مشغول باشیم، چت آنلاین بگذاریم، لایو اینستاگرامی را در مسیر استراتژی تبلیغاتی خود بگنجانیم، مخاطب را همراه خودمان بکنیم، پاسخ شفاف و آنی را در اختیارش قرار دهیم.

ناگفته پیداست سایت سازها SEO مطلوبی ندارند، امکاناتشان محدود است و .. اما تجربه ما را در مسیر تولید محتوای کاربردی افزایش خواهد داد.

در سال های پیش رو می توان به وردپرس یا حتی برنامه نویسی اختصاصی نیز چشم نظر داشته باشیم. یعنی محتویات همین سایت سازی که خودمان تهیه کرده ایم را به محیط و سایت جدید انتقال دهیم.

فروشگاه اینترنتی: تهیه اینماد و بالا آوردن فروشگاهی که متعلق به ما است در بین خیل عظیمی از غول هایی که در چنین راه هایی با پشتوانه های وصف ناپذیری که خاصه از منظر مالی، کارکنان، بعضا فضای فیزیکی و .. دارند اندکی ما را مایوس خواهد کرد.

پس توصیه می کنیم بهره گیری از فروشگاه های اینترنتی دیگران در گام نخست معقول و مسمر ثمر خواهد بود.

اما بعد از دست و پا کردن دیتا بیس قوی از شیوه هایی مثل ایمیل مارکتینگ - مانند خبرنامه هایی که در سایتمان می توانیم تعبیه کنیم- ، پنل پیامکی، شبکه های اجتماعی و .. می توانیم سراغ فروشگاه اینترنتی متعلق به خودمان برویم. در این حالت و با توجه به پشتوانه های دیتا بیسی که جمع کرده ایم، می تواند فروشگاه اینترنتی ما با سایتمان یکپارچه شده و مفید فایده واقع شود. فرایندی که پر واضح پیداست، در ابتدای کسب و کار نشر و هر حوزه دیگری زمان بر خواهد بود. (متوسط زمانی دو سال را برای این پروسه لحاظ کنیم. یعنی تصمیم به راه اندازی فروشگاه اینترنتی اختصاصی در ابتدای فعالیت حرفه ای.

سوال 20. بازاریابی چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا (2007 و تصدیق دوباره 2013): بازاریابی مجموعه‌ی نهادها، فعالیت‌ها و فرایندهایی است که به خلق، ارتباط [اطلاع‌رسانی و کسب اطلاع]، تحویل و تبادل پیشنهادها (Offerings) مربوط هستند. مبادله‌هایی که برای مشتریان، کارفرما، شرکا و در مقیاس بزرگتر، جامعه، ارزشمند محسوب می‌شوند.

از فیلیپ کاتلر: ارزیابی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته های تأمین نشده را تشخیص می دهد؛ بازارِ آن ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه اش را برآورد می کند. مشخص می کند که کدام بخش از بازار را می تواند بهتر تأمین کند؛ و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می کند.

انجمن بازاریابی آمریکا: بازاریابی فرایندی است برای ایجاد، رساندن و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتریان، مصرف کنندگان و در نهایت جامعه با ارزش است.

تئودور لِویت: رفع نیاز مشتری، و فایده رساندن به او

احمد روستا: (بازارشناسی) به معنای شناخت مشتریان و نیازهای آنها/ (بازارسازی) به معنای خلق و بدست آوردن سهم بازار/ (بازارداری) به معنای حفظ سهم بازار - حفظ مشتری

صفحه اصلی پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکوتماس با پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکوتلگرام پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکو

درخواست استخدام پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکوثبت سفارش پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکوپرسش و پاسخ پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکو

تبادل لینک پژوهش ساوالان.. پژوهش و نشر سلکو


دیدگاه خود را بیان کنید